Zelfcompassie

Training Zelfcompassie

 

Herken je dit? 

  • Bekritiseer jij jezelf?
  • Heb je regelmatig de gedachte dat je beter zou moeten kunnen?
  • Ben je streng voor jezelf (en voor anderen)?
  • Heb je last van je kritische stemmetje die aangeeft wat allemaal niet goed is?
  • Leg jij je lat regelmatig te hoog?
  • Voel je je opgejaagd?
  • Heb je vooral aandacht voor zaken die niet goed gaan?
  • Vind je het lastig vriendelijk te zijn voor jezelf?

 

Wat is zelfcompassie?

Zelfcompassie gaat over vriendelijk zijn voor jezelf.

Minder zelfkritiek en beter voor jezelf zorgen

Dat klinkt als iets heel normaals. Toch hebben velen van ons daar moeite mee. Onze interne criticus is sterk. Juist op momenten dat we het toch al moeilijk hebben.
Een ander die het moeilijk heeft geven we graag steun - maar onzelf geven we hierbij eerder nog eens op de kop. De prijs hiervan is verlies aan plezier en soms klachten als verbittering, piekeren, angst of somberheid. 

Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Vriendelijkheid en mildheid kun je trainen. Compassietrainingen zijn voor iedereen die kwaliteit aan zijn leven wil toevoegen. De trainingen zijn wetenschappelijk op hun effectiviteit onderzocht.

Compassie hebben met anderen, dat lukt meestal wel. Compassie hebben met jezelf is vaak een stuk moeilijker. Ga maar na. We zitten onszelf vaak op de kop als:

  • we iets fout doen
  • het niet gaat zoals we willen
  • we ons niet goed voelen

... óók als het niet onze schuld is.

Kortom: er zijn heel wat neigingen die er voor zorgen dat we onnodig hard zijn voor onszelf. 

Zelfcompassie betekent dat je warm en begripvol bent naar jezelf bij pijnlijke ervaringen. Bijvoorbeeld als je voor je gevoel faalt of tekort schiet. Zelfcompassie is een algemeen menselijke eigenschap die iedereen in aanleg heeft. Tegelijkertijd is deze eigenschap vaak om verschillende redenen niet tot bloei gekomen.

Uit onderzoek blijkt dat zelfcompassie het gevoel van emotioneel welzijn en geluk doet toenemen. Men kan een gezondere leefstijl beter volhouden en daarnaast nemen gevoelens van stress, depressie en angst af (Kristin Neff, 2013).

 

Voor wie?

De zelfcompassietraining is voor degenen die zich persoonlijk willen ontwikkelen door mindfulness en mildheid te integreren in hun dagelijks leven (zowel privé en zakelijk). Zo biedt zelfcompassie emotionele veerkracht doordat je mild bent naar jezelf en je tekortkomingen. En het helpt je liefdevol en zorgzaam te zijn voor jezelf en anderen door eigen je behoeften en grenzen serieus te nemen.

 

Resultaat van de training

  • Het ontwikkelen van een milde en vriendelijke houding naar jezelf en anderen, ook in moeilijke momenten
  • Grotere veerkracht in het omgaan met ongemak, pijn of stress
  • Jezelf te motiveren met vriendelijkheid in plaats van met kritiek
  • De kunst beoefenen van koesteren, waarderen en dankbaarheid
  • Minder klachten van stress, angst en depressie
  • Het verbeteren van communicatieve vaardigheden
  • Intiemer gevoel van verbondenheid met jezelf en anderen
  • Toename in tevredenheid en geluksgevoel

 

Opbouw van de training

  • 8 Wekelijkse groepsbijeenkomsten van 2 uur
  • Er wordt in kleine groepen gewerkt
  • Onder begeleiding oefen je verschillende aandachts-, compassie- en bewegingsoefeningen
  • Uitwisseling huiswerk en ervaringen
  • Theoretische aspecten over compassie worden afgewisseld met (geleide) meditaties en toegepaste oefeningen
  • Aandacht voor groeps- en individuele instructies
  • Integratie van Zelfcompassie in je dagelijkse leven
  • Thuiswerk: minimaal een half uur per dag tijdens deze 8 weekse training

 

Data: volgt binnenkort op deze website

Kosten

€ 325,- incl. btw, telefonische intake, werkboek en meditaties.

 

Individuele zelfcompassietraining

Liever een individuele Zelfcompassie training? Dat is mogelijk! Het voordeel hiervan is dat er veel aandacht is voor jouw persoonlijke proces. Het is ideaal voor mensen die zelf het tijdstip van de training willen kunnen bepalen door bijv. onregelmatige werktijden. Ook mensen die een voorkeur hebben om individueel begeleid te worden in hun persoonlijke proces maken hier graag gebruik van. Soms wordt de training dan geïntegreerd in een persoonlijke coachingstraject. En af en toe zijn er medische of psychische beperkingen die een individueel traject wenselijk maken.

Neem contact met mij op om mogelijkheden te bespreken.

 

Incompany

Wat kan Zelfcompassie betekenen voor jouw organisatie? Zelfcompassie heeft een invloed op de mindset, motivatie en gedrag van medewerkers. Het verhoogt de veerkracht, optimisme, doorzettingsvermogen, welbevinden en empathie en gaat samen met een betere gezondheid. Goed voor de medewerkers, goed voor de organisatie. Neem contact met mij op om mogelijkheden te bespreken.s

 

slotje

Adres

Burgemeester Sweensplein 26, 5121 EM Rijen

telefoonPaula Pontier: 06-11065542

telefoonNatasja van Moorst: 06-38906403

 linkedin  fb  twitter

 

Webdesign: Visual Thinking