Blog
Onze nieuwsbrief al gelezen? Lees hier

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van allerlei interessante thema’s op het gebied van Persoonlijke -, Team- en Organisatie ontwikkeling!
Je mailadres wordt enkel gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrief. Wil je je toch afmelden voor de nieuwsbrief? Klik hier?

Inschrijven

* verplicht veld
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Een TOP prestatie door een TOP team...  

13 en 14 mei was de Samenloop voor Hoop in Baarle Nassau en Baarle kleurde paars. Voor wie dit evenement niet kent: Samenloop voor Hoop is 24 uur wandelen waarbij de teams geld inzamelen voor kankeronderzoek. Daaromheen is een bijzonder programma opgesteld met allerlei activiteiten, muziek en andere initiatieven door onder meer de locale ondernemers waarvan de opbrengst gedoneerd wordt aan dit goede doel. Het hoogtepunt is de ceremonie met 2 minuten stilte  en het ontsteken van de kaarsjes in de kaarsenzakken die de wandelroute in het donker verlichten. 

collage SLVH

Ik (Natasja) wilde dit evenement niet voorbij laten gaan aangezien mijn moeder te jong aan deze ziekte is overleden en ik haar nog ieder dag mis; zij liep dan ook het hele weekend met mij mee in gedachten... Iedereen kent wel iemand die kanker heeft of er aan is overleden. Het weekend was een weekend met een gouden randje. We hadden als team ( Nic en de Chicks) het hoogste bedrag per teamlid opgehaald en de sfeer was onderling zo goed. Toen ik nog aan het nagenieten was en me afvroeg: wat maakt dat dit zo als een topprestatie voelt? kwamen in gedachten de succesfactoren van samenwerking voorbij.

Wat zijn dan de 6 succesfactoren van samenwerking?


1. Motor: uitdagende en motiverende doelen waar het team voor warm loopt.

We gingen met elkaar voor het hoogste bedrag. Zonder dat het een target werd, waren we intrinsiek gedreven om veel geld op te halen en hadden we allerlei activiteiten in onze kraam bedacht. Enveloppen trekken met bijna altijd prijs, biologische appelsap verkopen, een grabbelton en spelletjes voor de kids, suikerspinnen draaien, moederdag kadootjes verkopen die we zelf gemaakt hadden. En de ludiekste actie vonden wij: knuffel onze chick voor een euro! 

2. Dynamo: het gevoel dat iedereen in het team invloed en zeggenschap heeft en dat je met elkaar verantwoordelijkheid neemt en in beweging komt.

We hadden een app gemaakt waarin iedereen van te voren kon reageren op ideeën van elkaar, waarin de actielijst met wie wat deed werd gecommuniceerd en het loopschema up to date werd gehouden. Het werkte!  

3. Smeerolie: open communicatie in het team waarbij collega's elkaar eerlijke feedback geven.

Dat hadden we nodig; het organiseren kost toch wel wat energie en tijd!  Een complimentje van de teamcaptain of je teamgenoot als je iets geregeld had, deed goed. En ook eerlijke feedback als een idee te ingewikkeld werd om uit te voeren werd gegeven. Het idee werd niet afgekraakt, er werd op een heldere manier gezegd wat men er van vond.

4. Accu: Vertrouwen in elkaar waarbij respect is voor de verschillen van elkaar en het team elkaars kwaliteiten benut.

Ook dat bleek al snel hoe dat in praktijk werkt. De één was een ster in organiseren, de ander bracht haar creativiteit in. Er waren een paar karttrekkers en dat werd gerespecteerd. Die gelukkig ook van zichzelf wisten dat ze door konden draven in hun enthousiasme. Ook ik ben daar een voorbeeld van. Iemand moet dan even op de rem trappen en zeggen; ” Nu hebben we wel genoeg ideeën... “ Anderen konden minder activiteiten doen en dat was ook ok. Weer anderen hadden connecties die konden sponsoren voor de prijsjes.

5. Versnelling: veranderingsbereidheid zodat jouw teamleden zich flexibel aanpassen.

Een voorbeeld: er vielen een paar lopers uit doordat ze andere verplichtingen hadden. Geen probleem de gaten werden door andere teamleden opgevuld.

6. Gaspedaal: jouw team koppelt daden aan woorden en toont initiatief.

Dat betekende dat je van elkaar op aan kon en dat dat ieder zijn taak had gedaan zodat we met energie en plezier konden starten aan een 24 uurs loop met een team van 18 vrouwen, mannen en kinderen!

Werk jij in een team? Dan kun je vast en zeker paralellen trekken naar de werkvloer als je dit leest. Voor mij was dit een mooie ontdekking hoe teamspirit kan werken. Was er dan niets wat tegen zat? Ik kan het echt nu niet bedenken...

Toch kan het in een team zo maar zijn dat het niet meer zo loopt als een geoliede machine. Vind je het waardevol om eens een APK check met jouw team uit te voeren op basis van deze 6 succesfactoren? Neem dan gerust contact met ons op en wij laten je zien wat de mogelijkheden zijn zodat jouw team weer gesmeerd loopt!

Laatst aangepast op maandag, 29 mei 2017 20:58
vrijdag, 12 mei 2017 08:33

ACT Mindful@Kopenhagen

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Denemarken het gelukkigste land van de wereld?

Volgens het World Happiness report 2017 staat Denemarken 2e op de lijst van gelukkigste landen van de 156 onderzochte landen. Sinds kort ingehaald door Noorwegen dat nu op de 1e plaats staat. Dat komt door het zgn, ‘Hygge’: genieten van kleine momenten in het leven….klinkt als Mindfulness ;-)

Citytrip

Eind april vertrokken we voor een weekje naar Kopenhagen voor een citytrip. Fietsen mee want je kunt goed fietsen in Kopenhagen las ik in het boekje Capitool. Ik dacht dat Nederland voorop liep op fiets gebied in Europa maar de ervaring in Kopenhagen daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren!

Mindful fietsen

Er wordt wat afgefietst in Kopenhagen.  De fietspaden zijn breed en goed. Iedereen houdt rekening met elkaar. De fietser zal niet zomaar door rood rijden ook al komt er geen verkeer aan. Er wordt niet gebeld, niet geroepen geschreeuwd of wat dan ook maar rekening gehouden met elkaar. Je moet je wel aan een paar afspraken houden. Steek je hand op als je stopt op het fietspad, geef duidelijk aan als je naar links af wilt slaan. Zelfs de automobilisten hebben respect voor de fietser. Ik geneerde  me bijna toen ik belde omdat iemand in de weg liep. Ik was echt de enige. Je past je snel aan hier. Met plezier! Mindful fietsen!

Ander voorbeeld van mindfulness in Kopenhagen: we liepen in een prachtig beeldenmuseum. Ik oefende voor het eerst met m’n nieuwe fotocamera en ben nog niet echt ervaren.  Komt er een suppoost naar me toe hoe ik de leukste foto kan maken van een aantal beeldjes van Degas. De tijd nemen, de juiste positie kiezen. Zie hier het resultaat

.

Wijntje

Ander opvallend puntje: omdat de wijntjes niet te betalen zijn hier zie je in een restaurant gasten heel Mindful de hele avond op 1 wijntje zitten. Gratis een fles water op tafel zonder te vragen. Ook dat is in NL nog weleens anders. Krijg je een schamel glaasje als je om water uit de kraan vraagt. Ook jonge moeders en vaders met kinderwagen spreken met elkaar af op het terras, drinken 1 koffietje en zitten uren te kletsen. Het land is fijn, schoon, de mensen zijn vriendelijk. Jammer dat het er alleen zo ongelofelijk duur is.

Tijdens mijn week vakantie hier heb ik veel geleerd van de cultuur hier. Pas op de plaats. Rust. Genieten van dat ene wijntje.  Rekening houden met elkaar in het verkeer. Proactief suggesties geven. En een dikke portemonnee meenemen ;-)

Bekeuring

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Nou……We konden onze auto parkeren iets buiten de wijk zonder parkeerkosten. Goed opgelet dat we in de juiste straat stonden. Kregen we een boete voor afstand tot de hoek vd straat: 7,50 meter ipv 5. Duur grapje. €65. De Denen zijn wel heel precies ;-)

Laatst aangepast op dinsdag, 30 mei 2017 09:13
maandag, 06 maart 2017 14:42

Een succesvol team in de praktijk: Puur Zorg !

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Een succesvol team

Begin van dit jaar hebben wij een teammiddag georganiseerd voor het team van Puur Zorg omdat dit bedrijf dit jaar 10 jaar bestaat. Dus dit keer geen team waar gedoe is, maar een team dat succesvol samen werkt en wil investeren in het team d.m.v. teambuilding.

Wij kennen het team van PuurZorg al een tijdje. Noor en Neeltje bezoeken trouw onze klantendagen en zijn altijd nieuwsgierig naar het gedrag binnen een team en hoe je elkaar kunt aanvullen in het team. Vanuit dat idee werken ze ook met de kleuren van de DISC bij het aannemen van nieuwe collega’s. Ook hebben ze geïnvesteerd in het team door elkaar beter te leren kennen m.b.v de kleuren van de DISC. Wat zijn onze kwaliteiten en valkuilen? Hoe kunnen we dat optimaliseren? Hoe zien onze teamkwaliteiten er uit? En hoe kunnen onze klanten daarvan profiteren?

In de voorbereiding naar het feestje van 10 jaar Puur Zorg hebben wij hen een aantal vragen gesteld: Wat maakt dat dit team succesvol samen werkt? Vanuit ons oogpunt moet je dan goed weten wat je successen zijn, de individuele kwaliteiten en die van het team, waar je trots op bent en waar je van droomt in de toekomst!

Zij zijn heel goed in staat om hun eigen successen en hoogtepunten te formuleren:  

  1. Professionalisering PuurZorg: digitalisering, protocollen, van één kamer naar één heel kantoor, van één medewerker naar elf medewerkers
  2. Uitzenden: opzetten van uitzendtak naar bemiddeling.
  3. Uitbreiding klantenbestand: van één opdrachtgever naar 65 opdrachtgevers, beter omzetspreiding, uitbreiding in werkgebied

En waar zijn jullie trots op?

  • We zijn een enthousiast en betrokken team
  • Dat PuurZorg een brug maakt tussen de zorg en commercie en dagelijks zorgverleners en cliënten gelukkig maakt.

En wat zijn jullie kwaliteiten?

  • Flexibel: 24/7 bereikbaar, meedenken, snel schakelen
  • Betrokken: bij opdrachtgevers en zorgverleners
  • Transparant: Open, eerlijk en afspraak=afspraak

Dit jonge en enthousiaste team durft te dromen, maar stap voor stap en met beide benen op de grond. Ze willen uitzendbureau van het jaar worden en blijven groeien in werkplekken maar welk gestaag. Kortom: een mooi voorbeeld van hoe het ook kan: geïnspireerd samenwerken!

10 jaar Puur zorg

Wil jij ook weten hoe jouw team het doet? Vul dan de APK- checklist in en neem contact met ons op om een plan te maken hoe je nog meer geïnspireerd kan samenwerken binnen jouw team!

slotje

Adres

Burgemeester Sweensplein 26, 5121 EM Rijen

telefoonPaula Pontier: 06-11065542

telefoonNatasja van Moorst: 06-38906403

 linkedin  fb  twitter

 

Webdesign: Visual Thinking