Blog
Onze nieuwsbrief al gelezen? Lees hier

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van allerlei interessante thema’s op het gebied van Persoonlijke -, Team- en Organisatie ontwikkeling!
Je mailadres wordt enkel gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrief. Wil je je toch afmelden voor de nieuwsbrief? Klik hier?

Inschrijven

* verplicht veld
Beoordeel dit item
(1 Stem)

In de vorige blog: hoe creëer ik meer draagvlak bij het nemen van besluiten hebben we beschreven wat de rol van de manager/leidinggevende is. Als we over het creëren van draagvlak spreken, gaat het vaak over het omgaan met veranderingen en dus het omgaan met emoties. Veranderingen roepen verschillende soorten gedrag op. Daar moet je mee om leren gaan.

 

Als je draagvlak voor je besluit wilt, op welke mensen richt jij je?

 

kar 300x170

 

Wellicht richt je jouw energie onbewust op de mensen die achter de kar lopen.  Dit zijn mensen die jouw voorstel of besluit absoluut niet zien zitten, hebben geen vertrouwen in het management en laten negatief gedrag zien. Dat uit zich vaak in cynisme, mopper en klaaggedrag. Vaak zijn dit de disfunctioneerders of mensen die de sfeer verzieken in een team. Soms beïnvloeden ze het team zo dat er iemand van de kar, achter de kar gaat lopen. Belangrijk is om deze mensen te informeren en duidelijke afspraken te maken aangezien het gedrag vaak niet acceptabel is.

 

Nuttiger zou zijn om je te richten op de mensen die op de kar zitten. Dit zijn mensen die het wel  eens zijn met het besluit maar nog wel twijfelen. Inhoudelijk vinden ze jouw voorstel  een goed voorstel maar met het management weten ze het nog niet zo goed… OF ze hebben juist vertrouwen in het management maar zijn het oneens met het besluit. Deze mensen hebben ook genoeg argumenten  om aan te nemen dat het niet gaat lukken.  Geef aandacht en luister naar hun twijfel en bezwaren, maak gebruik van hun positieve energie zodat ze open gaan staan voor jouw besluit. Bezwaren die rationeel zijn kunnen weerlegt worden. Weerstand is vaak emotioneel  en komt vaak voort uit angst, onzekerheid of onveiligheid. Belangrijk is dat je ze vertrouwen geeft en erkent dat ze een andere mening mogen hebben. Voor sommige is het belangrijk dat er ruimte is tot onderhandelen en dan plan je een gesprek.  9 van de 10 keer gaan ze  mee!

 

aandacht 300x300

 

Belangrijk is om de kartrekkers niet te vergeten!  Geef ze een compliment over hoe ze omgaan met jouw idee. Dit zijn de mensen die het zien zitten; daar hoef je geen energie in te steken om draagvlak te creëren. Houd ze warm om hun ideeën naar buiten te brengen en waardeer hun inbreng. Laten ze praten met de mensen die op de kar zitten die het inhoudelijk wel met je eens zijn maar nog niet al het vertrouwen in het management tonen.

 

De kunst is om bij besluitvorming iedereen te betrekken; iedereen aan het woord te laten. Geef  niet teveel aandacht aan negatief gedrag en vergeet  niet de mensen die je nauwelijks hoort.

 

Ga voor je zelf eens na welk gedrag jij lastig vindt als je draagvlak wilt creëren en je merkt dat dat niet zo lukt zoals je zou willen.

Wij zijn benieuwd naar jouw reactie .

 

In de volgende inspiratieblog lees je over DIMMERS EN DIPPERS en LEF en LAF!Nieuwsgierig ? Houd je mailbox in de gaten.

vrijdag, 28 juni 2013 09:19

De kracht van complimenten

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Laatst was ik op ParcSpelderholt (www.parcspelderholt.nl) een prachtig landgoed op de Veluwe met een (zorg)hotel, een kasteel en een academie. Academie Spelderholt is een ontwikkelcentrum voor jongeren met een functiebeperking. Op het Parc worden arbeidsmatige dagbesteding en (groeps)wonen samengebracht in een twee a drie jarig traject.

Onze zoon Benjamin van 20 jaar, met het syndroom van Down, is student op ParcSpelderholt. Hij woont onder begeleiding en volgt de opleiding tot Horeca-assistent. We hadden een evaluatiegesprek met zijn woon- en praktijkbegeleiders. En wat me wederom opviel tijdens dit gesprek wat de kracht van het geven van complimenten is.

En niet alleen voor de student, ook voor de ouders…Glunderend van oor tot oor luisterde onze zoon aandachtig tijdens het gesprek, er was veel ruimte voor eigen inbreng en zijn zelfvertrouwen groeide met het verstrijken van de tijd. Gedurende het afgelopen jaar zijn er korte overzichtelijk leerdoelen afgesproken die voor Benjamin goed haalbaar waren. Het behalen van de leerdoelen leiden tot een succeservaring en een succeservaring geeft zelfvertrouwen! En wie wil dat nou niet?

Toen we naar huis reden bedacht ik me dat heel veel bedrijven hier nog wat van kunnen leren. Vaak richt men zich op verbeterpunten, valkuilen, fouten etc. en doet iedereen verschrikkelijk zijn best om feedback te leren geven om zaken bespreekbaar te maken ( ).

Maar wat zou er gebeuren als we elkaar, binnen een team, afdeling of organisatie nu eens veel vaker complimenten zouden geven? En per dag of per week overzichtelijk doelen stellen, zodat we ze ook halen en er alle reden is voor het geven van schouderklopjes of complimenten. Wat zou de wereld er dan een stuk prettiger uitzien? Zou dan iedereen glunderend en vol zelfvertrouwen naar huis rijden?

Hoe wordt er binnen jouw team of organisatie omgegaan met het geven van complimenten? Wat doet het ontvangen van complimenten met jou? We zijn benieuwd naar je ervaringen en zouden het erg op prijs stellen wanneer je op deze blog reageert!

Alvast bedankt voor je reactie! Volgende blog  enkele werkvormen om elkaar complimenten te geven tijdens een werkoverleg of teamoverleg met  voorbeelden uit de praktijk.

Paula Pontier

Laatst aangepast op donderdag, 05 maart 2015 07:21
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Welke manager wil dat nu niet dat een besluit positief ontvangen wordt en er bij aanvang direct draagvlak is voor je besluit. Helaas is de praktijk soms weerbarstig. Bij het merendeel van de besluiten die als je manager neemt is er sprake van een veranderproces; hoe klein die ook is.

Laatst aangepast op dinsdag, 14 april 2015 08:42
Pagina 9 van 9

slotje

Adres

Burgemeester Sweensplein 26, 5121 EM Rijen

telefoonPaula Pontier: 06-11065542

telefoonNatasja van Moorst: 06-38906403
      

 

Webdesign: Visual Thinking