Blog
Onze nieuwsbrief al gelezen? Lees hier

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van allerlei interessante thema’s op het gebied van Persoonlijke -, Team- en Organisatie ontwikkeling!
Je mailadres wordt enkel gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrief. Wil je je toch afmelden voor de nieuwsbrief? Klik hier?

Inschrijven

* verplicht veld
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Een mooie slogan om met zelfsturing aan de slag te gaan. Afgelopen maand mochten wij een teamdag begeleiden voor een groep professionals die ondersteunend zijn aan zelfsturende teams. Centrale vraag was: hoe is onze positie en rol t.a.v. deze zelfsturende teams? En hoe ziet een ieder dat? En hoe zien wij onszelf als zelfsturend team?

 

Op een ludieke en interactieve manier zijn we aan de slag gegaan met deze club en wat we ontdekten is dat men samen met elkaar voortdurend aan het leren en ontdekken was hoe die rol er uit moest zien. Nieuwsgierig naar elkaars visie, zonder oordeel, vragen stellend, zonder aannames en theatraal visualiseerden de subteams hun ideeën over ondersteuning bij zelfsturing.

 

Professioneel en eigenwijs liet de door ons gebombardeerde jury weten geen jury te willen zijn omdat dat niet past in een ondersteunende rol van zelfsturende teams. Want in jureren zit oordelen en beoordelen en dat is nou net niet wat we willen.

 

We willen open, in dialoog met elkaar oriënteren op deze vraag.

 

Het gevolg was een mooi gesprek na elke ‘presentatie’ over de visie en hoe die een plek konden krijgen in de praktijk. Een echte ontdekkingsreis!

 

Ook systemisch hebben wij gekeken naar de rol en positie in zelfsturende teams: zonder woorden mochten de professionals hun ‘beeld’ van rol en positie opstellen met collega-teamleden als representanten. Ontdekken van elkaars beelden en in gesprek gaan over wat wel of niet wenselijk is leverde mooie gesprekken op. En zo werd in de loop van de dag een mooie zaal met beelden ontworpen.

 

En wat helpt ons als team om de toekomst zelfsturend tegemoet te treden? Dat betekende dat de deelnemers zelf invulling konden geven aan een deel van het middagprogramma. Zij kozen uit de succesfactoren van samenwerking (Karrenwiel van Martijn Vroemen) voor ‘open communicatie’ (m.a.w. jezelf bloot geven, elkaar beter leren kennen door een aantal vragen te beantwoorden die best persoonlijk waren) en voor Initiatief tonen door van een probleem een kans te maken (cirkel van 8 en Omdenken).

 

Wat een enthousiasme en inspiratie, en wat een professionaliteit! Met een gerust hart lieten we het team aan de borrel en het diner op deze prachtige locatie: De Voortse Loop in Hilvarenbeek.

Laatst aangepast op donderdag, 26 februari 2015 09:39
vrijdag, 06 februari 2015 11:33

Ben jij bekend met Reflecting team-intervisie?

Geschreven door
Beoordeel dit item
(3 stemmen)

We vinden het leuk om je het komend jaar te inspireren met boekentips. Hierdoor kom je misschien op andere visies, denkpatronen of ontdek je leuke nieuwe werkvormen die je binnen je team kan gebruiken. Deze blog refereert aan het boek van Levi van Dam: Oplossingsgerichte intervisie.

 

Misschien hebben je wel eens deelgenomen aan een intervisie groep of zit je nu in een intervisie groep?  Als je een goede intervisie hebt gehad, heeft dat je opgeleverd te komen tot verbetering in jouw eigen werksituatie en vond je het waarschijnlijk prettig om te leren met en van andere collega’s.

 

Intervisie is collegiale ondersteuning en advisering over een actuele werksituatie. Het vindt plaats in leergroepen van gelijken, waarin in een gezamenlijk vastgestelde structuur gekomen wordt tot inzicht en oplossingen. Intervisie doet de eerste aanzet tot leren op de werkplek zelf.

 

Wij begeleiden al jaren lang intervisiegroepen met veel plezier volgens de traditionele intervisie methoden zoals Incident-, de Balint- of de Roddel methode. Deze methoden richten zich meer op het probleem en op het oplossen van het probleem. Er wordt snel gekeken naar de moeilijkheden van een bepaalde situatie? Wat ging er niet goed? Waarom werkte het niet? Waar ben je niet tevreden over?

 

Steeds meer werken wij met de nog niet zo vaak toegepaste variant op de traditionele intervisie: het reflecting team-intervisie model. In dit model staat reflecteren en vraagstelling vanuit het oplossingsgericht werken centraal.

 

Het gaat kort in op de moeilijkheden van een situatie om de situatie helder te krijgen, maar werpt dan direct zijn blik op de mogelijkheden? Wat ging er wel goed? Waar ben je tevreden over? Hoe zag dit eruit? Wat zou je anders kunnen doen? Veel meer gericht op uitzonderingen van het probleem: momenten waarop de leervraag er niet was.

 

Het richt zich meer op innerlijke reflectie en daarna pas het vragen stellen. In deze intervisie vindt een perspectiefverschuiving plaats. Daarmee bedoelen we dat je je meer op de ander richt. Voorbeeld vragen zijn: waaraan merk je dat je cliënt dat je de situatie anders aanpakt, hoe kunnen jouw collega’s dit zien, wat is de eerste handeling die je onderneemt om dit te bereiken?

 

  uit: kaft opl. intervisie

 

Ben je benieuwd naar de inhoud van dit boek: https://www.boomnelissen.nl/etc/uploads/boek/pdf/9789024418572.pdf

Dit intervisiemodel bestaat uit een stappenplan. http://pdf.swphost.com/Sozio/82/Stappenplan_reflecting_team_intervisiemodel.pdf

We kunnen ons heel goed voorstellen dat wanneer je dit leest je nog geen flauw benul hebt van wat deze methoden je nu voor je zou kunnen betekenen. Door te doen ga je ervaren waar het verschil in zit!

 

Wij willen je de mogelijkheid bieden om met een groepje hiermee te experimenteren. Ben je nieuwsgierig en wil je gratis een keer kennismaken met deze methodiek bij jouw op de werkvloer, laat dan hieronder een reactie achter en wij nemen contact met jou op!

 

Besproei de planten, niet het onkruid….

Fletcher Peacock

 

 

Laatst aangepast op donderdag, 26 februari 2015 09:39
dinsdag, 27 januari 2015 10:56

De generatiedialoog: samen leren en samen werken!

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Tot na 2030 neemt de vergrijzing in Nederland fors toe. Dit geldt voor veel sectoren. In ieder geval voor het onderwijs, de industrie, de landbouw en visserij, de zorg, de bouw, de energiesector, de zakelijke dienstverlening en bij de lokale en rijksoverheden. De vergrijzing vergroot de kans dat jonge generaties met hun natuurlijke vernieuwingsdrang vastlopen in ingesleten verouderde routines waar de oudste generaties in lijken ‘gevangen’. Hierdoor lopen veel bedrijfsculturen een ongewenst verouderingsrisico. De vergrijzing biedt anderzijds ook kansen; nog nooit was er zoveel vakkennis en ervaring op de werkvloer. Uit TVVO okt 2014 

Organisaties hebben tegenwoordig te maken met werknemers van vier verschillende generaties. Die generaties verschillen nogal qua wensen en eisen ten aanzien van leiderschap en samenwerken en ten aanzien van leren en innoveren. Dat betekent dat je ze verschillend kunt benaderen om ze maximaal van betekenis te laten zijn voor de organisatie. Juist de diversiteit in voorkeuren ten aanzien van leren kan tot verrassende leersituaties leiden die kennisoverdracht, interactie en het opdoen van gezamenlijke ervaringen combineren. En als je vier generaties samen laat leren, leren ze ook om beter samen te werken. Ook zien wij dat in de zorg terug. Wil je met de bestaande teams de ontwikkelingen in de zorg het hoofd bieden en kunnen groeien naar zelfstandige teams dan helpt het om een context te  bieden waarbij de aanwezige generaties samen leren.

Onlangs hebben wij in de training van Transvormperspectief de toekomstbestendige medewerker in de zorg!  de generatiedialoog gevoerd. We hebben de 12 deelnemers eerst op leeftijd laten staan (zonder te praten) zodat we de groep op konden splitsen in de aanwezige generaties; de Babyboomgeneratie(1945-1960), de X-generatie (1960-1980), de Y-Generatie (1980-2001). De Z generatie (1992- heden) hadden we niet in de groep.

De drie groepen hebben zich via internet en hun eigen ervaring verdiept in de specifieke kwaliteiten van hun tijdgenoten en gezocht naar overeenkomsten en mogelijke wrijvingspunten met de andere generaties. Geweldig om te zien hoe de leerstijlen van elke generatie al heel snel naar voren kwamen in deze opdracht! De babyboomers doen bijvoorbeeld graag kennis op uit een boek of door af te kijken, de generatie X houdt van discussiëren, Y is gewend te experimenteren en de Z gaat gewoon doen met gebruik van  moderne technologie. In onze groep was Y hier ook al heel vaardig mee!

generatiedialoogHet samenwerkingsaspect zat in de opdracht doordat ze de verschillende informatie die ze per generatie hadden verzameld als 1 groep in 1 presentatie verwerkten en presenteerden. Dit gaf inzicht in wat hun kwaliteiten waren een ook leerpunten ten aanzien van hun samenwerkingsproces zoals: eerst een doel bepalen en dan pas uitvoeren, luisteren naar elkaar en elkaar de ruimte geven.

De deelnemers gaven aan dit een bewustwording was van elkaars waardevolle kennis, ervaring en zienswijzen. Zo kun je door elkaar geïnspireerd worden tot verandering en ontwikkeling. De confrontatie van verschillende invalshoeken leidt tot verbinding, creativiteit en innovatieve oplossingen voor ‘oude’, steeds terugkerende problemen. De moeite waard om dit eens op de agenda van een werkoverleg met jou team te zetten!

19 november gaan we naar een symposium van Transvorm: Koersen op Kracht waarin dit onderwerp ook aan de orde komt. Onze nieuwe inspiratie zullen we dan uiteraard weer met jullie delen!

Laat ons weten op welke wijze in jouw organisatie aandacht is voor het leren van verschillende generaties door hieronder een reactie achter te laten

 

 

Laatst aangepast op woensdag, 11 februari 2015 08:31

slotje

Adres

Burgemeester Sweensplein 26, 5121 EM Rijen

telefoonPaula Pontier: 06-11065542

telefoonNatasja van Moorst: 06-38906403

 linkedin  fb  twitter

 

Webdesign: Visual Thinking