Blog
Onze nieuwsbrief al gelezen? Lees hier

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van allerlei interessante thema’s op het gebied van Persoonlijke -, Team- en Organisatie ontwikkeling!
Je mailadres wordt enkel gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrief. Wil je je toch afmelden voor de nieuwsbrief? Klik hier?

Inschrijven

* verplicht veld
Beoordeel dit item
(1 Stem)

De vraag die de leidinggevende ons stelde was naar aanleiding van de mogelijkheid om een gratis adviesgesprek in het kader van Bouwen aan vitale kracht: Hoe voorkom je dat een vitaal team vitaal blijft en niet in een cocon schiet? Dus dat ze in groepsdenken verzanden.

Een interessante vraag als het gaat om bouwen aan vitaliteit. De leidinggevende omschrijft vitaliteit van medewerkers: bevlogen medewerkers die toegewijd zijn en meedenken, proactief zijn en lol hebben in hun werk. 

Ze vertelt vol enthousiasme dat in haar team  een proces redesign heeft plaatsgevonden , waarbij het doel was om het zorgproces te vereenvoudigen èn tegelijkertijd taaksubstitutie te implementeren. Wat houdt dat in? Dat medewerkers taken en verantwoordelijkheden krijgen in het zorgproces, die voorheen aan andere afdelingen of andere zorgverleners waren toebedeeld.  Je doet zoveel mogelijk zelf als team van begin tot eind. Bijvoorbeeld het assisteren tijdens een operatieve ingreep onder  lokale verdoving. Dit is met name gelukt omdat het team zo toegewijd is.

 

Haar team kenmerkt zich door enorme veerkracht. Als het spreekuur weer verzet wordt vermannen zij zich. Zij komen samen, plannen en zorgen ervoor dat de organisatie op rolletjes loopt. Spannend wordt het wel als er sprake is van langdurig uitval bij ziekte. De veerkracht heeft dan soms een beperkte houdbaarheidsdatum. Zij zorgt ervoor dat een goede vervanging dan helpt. Bewust zijn dat de kans op een klaagcultuur ontstaat helpt om er ook uit te blijven. Er voor zorgen met elkaar dat geruchten geen eigen leven gaan leiden.  Het geeft voldoening als team als je weet waar je voor staat. In haar team is er gelukkig een veilige sfeer en accepteren de teamleden elkaar zoals ze zijn. Al pratend komen we er ook op dat het zou kunnen helpen om een teamdoelstelling te formuleren. Daarbij is een uitganspunt dat de kernwaarden van de afdeling helder zijn en wat dit betekent voor het team. Hier ligt nog een kans zegt ze. 

 

Nog een bouwsteen als het gaat om vitale kracht is voeding, beweging en ontspanning en mindful werken. In het ziekenhuis waar zij werkt is er jaarlijks  een week waarin er extra aandacht is voor gezondheid. Je kunt dan je cholesterol en bloeddruk laten meten en wordt beweging gestimuleerd. Er worden verschillende workshops aangeboden zoals omgaan met werkstress.  In het team zelf is er ook aandacht voor gezond eten. Tijdens de lunch verschijnt er bij sommige teamleden een groene smoothie of bietensapje op tafel. Interessant is hoe je mindful kan werken als team. De leidinggevende geeft aan dat ze daarbij het meest belangrijk vindt dat het team zonder oordeel werkt. Zo moeten zij integreren met een ander team uit een ander ziekenhuis. Zij vindt het belangrijk dat haar team dit team niet  gaat beoordelen en de aandacht geeft die het nodig heeft om zich welkom en veilig te voelen op hun afdeling. Zoveel mogelijk je oordeel loslaten!

We vragen haar of ze een antwoord heeft gekregen op haar vraag. Wat zij meeneemt uit het gesprek is dat ze met het team de waarden in beeld wil brengen en vandaar uit teamdoelstellingen formuleert zodat ze niet in een cocon terecht komen en juist open blijven staan voor de ontwikkelingen. 

 

Wil jij ook gebruik maken van een gratis adviesgesprek om te onderzoeken hoe je kunt bouwen aan vitale kracht in jouw team.

Beeldmerk menselijke APK voor de zorg

Laatst aangepast op vrijdag, 19 februari 2016 13:51
woensdag, 02 september 2015 08:29

Angst is een slechte raadgever...

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Angst is een slechte raadgever…………..

in ACTIE met ACT: Wat is ACT en wat kun je er mee?

Pontier&vanMoorst bestaat ruim 7 jaar en toen wij net starten in 2008 hadden wij een brochure gemaakt met het volgende ‘gedichtje’’

Its how you ACT that matters!!

Watch your thoughts; they become words.

Watch your words; they become ACTions.

Watch your ACTions, they become habits.

Watch your habits; they become charACTer.

Watch your charACTer; it becomes your destiny.

-Frank Outlaw

De letterlijk vertaling van ACT uit het Engels betekent: handelen/optreden/acteren/daad/wet. Voor ons stond ACT ook voor Advies Coaching Training. En in onze coaching lag de focus ook op gedrag, op handelen op reageren (reACT) en maken we graag gebruik van ACTeurs.

Maar in 2015 maken we kennis met ACT als een nieuwe therapievorm, die je ook toe kunt passen in training en coaching met als doel een leuker, lichter leven te kunnen leiden.

ACT staat voor Acceptance en Commitment Therapy ook wel een 3e generatie gedragstherapie genoemd met als doel psychologische flexibiliteit, waardoor je als mens beter leert omgaan met alle leuke en minder leuke gebeurtenissen in het leven.

Een belangrijke rol in deze aanpak is weggelegd voor de rol die onze gedachten spelen in ons leven, in hoe we ons voelen, in het gedrag dat we laten zien. Ons brein produceert zo’n 40.000 gedachten per dag en ongeveer 70 % van die gedachten zijn ook nog eens negatief geladen. Dat komt omdat we een natuurlijke neiging hebben om angst te vermijden. En onze gedachtes helpen ons daar een handje in door regelmatig te roepen: niet doen, pas op, kijk uit, gevaarlijk, niet leuk, afwijzing etc.

Die gedachten hebben een grote invloed op ons gedrag. Althans wij mensen laten die invloed behoorlijk groot zijn omdat we het idee hebben dat die gedachten het bij het juiste eind hebben: ‘wij zijn onze gedachten’…. In tegenstelling tot ‘we hebben gedachten’.

We hebben dus de neiging om onze gedachten behoorlijk serieus te nemen. Veel trainings- en therapievormen hebben als doel die gedachten inhoudelijk te veranderen: van belemmerende naar helpende gedachten of ‘positief denken’. Maar uit onderzoek blijkt dat op lange termijn geen effect te hebben.

Wat kun je dan wel doen? Accepteren dat je die gedachten hebt EN samen met die gedachten en gevoelens nieuwe ervaringen op doen. Dus de bereidheid om nieuwe dingen te ervaren samen met de angst of negatieve gedachten. En ontdekken dat we soms andere dingen kunnen doen dan onze gedachten ons ingeven.

Een voorbeeld van een ervaring van Paula: “tijdens onze vakantie aan de Spaanse kust liepen mijn partner en ik langs een duikschool, hij liep naar binnen, sprak met een instructeur en nam een foldertje mee. “Zullen we van de week eens gaan duiken?”. Alle alarmbellen gingen rinkelen, mijn 1e reactie was NEE, bah eng, diep, pijn in mijn oren, ademnood etc.

Maar met de ACT-training in mijn gedachte ging ik mijn eigen gedachtes onderzoeken, waar kwamen die vandaan? Ik had nog nooit gedoken, alleen gesnorkeld. Dus hoe kon ik weten dat het eng etc was? De angst voor…. was mijn raadgever. En ging ik naar die raadgever luisteren en het niet doen? Een ervaring armer….Ik koos om samen met mijn angst en spanning en negatieve gedachtes toch de bereidheid te hebben om het te doen. En het was een mooie ervaring! Best spannend en het duurde best even voordat ik het allemaal onder knie had, maar achteraf ben ik erg blij dat ik het gedaan heb en had ik deze ervaring niet willen missen.”

 

Acceptatie en bereidheid is 1 van de 6 tools die we als ACT-trainer in kunnen zetten. Andere tools zijn bijvoorbeeld: mindfulness en het onderzoeken van en leven naar Waarden.

Wil je meer weten? Binnenkort geeft Pontier&vanMoorst een introductie op de ACT-training en kun je kennismaken met ACT en de tools voor meer psychologisch flexibiliteit om een leuker en lichter leven te leiden.

foto blog act

Laatst aangepast op donderdag, 03 september 2015 07:00
maandag, 29 juni 2015 19:17

Gastgerichtheid? Geen woorden maar daden!

Geschreven door
Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Wat is het nou echt en wanneer kom jij het tegen?

Een ervaring als klant kwam Paula laatst tegen bij een KPN-monteur die interactieve tv kwam installeren bij haar zoon met Down syndroom. “Ik ga niet weg voordat hij het helemaal begrijpt” zei hij. Goud zo’n opmerking! Maar hij voegde ook echt de daad bij het woord!

Geïnspireerd door onze trainingen aan de gastteammedewerkers in het Elisabeth-TweeSteden ziekenhuis (ETZ) locatie TweeSteden, kijk je toch net weer even anders naar bepaalde situaties waar je zelf bij betrokken bent.

Het ETZ heeft gastgerichtheid hoog in het vaandel staan en heeft er in 2015 voor gekozen opnieuw te investeren in haar medewerkers. En wij mochten daar samen met Corrie Broks&Co wederom een bijdrage aan leveren. Het thema is: Gastgericht Samenwerken aan Samenwerking.

Doel van de training is om ook te kijken naar de samenwerking met de andere disciplines van de afdeling. Wat zijn onze succesfactoren in de samenwerking en hoe kunnen we die versterken? Hoe kunnen we de zorg nog beter afstemmen met elkaar ten behoeve van de patiënt. Hoe kan ik met mijn communicatiestijl aansluiten bij de patiënt of de collega verpleegkundige. De deelnemers aan de training hebben het ervaren als een zinvolle en leerzame training. Wat ons opviel is de motivatie en het enthousiasme van de gastteammedewerkers. Ze konden met gemak een aantal verbeteringen bedenken om in de toekomst nog gastgerichter samen te werken. Enkele voorbeelden zijn: Dagevaluatie en dagstart, tijdig feedback geven en denken in mogelijkheden. Mooie ontwikkeling die de gastteammedewerkers hebben doorgemaakt vanaf 2008 bij de start naar een groep professionals die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan.

Waardevol voor veel organisaties in de zorg of zorg gerelateerd!

Waar kom jij gastgerichtheid nog tegen? Wij vinden dit een inspirerend filmpje: Gastvrijheid

We zijn benieuwd naar jullie voorbeelden van hoe het kan of moet…of juist niet

Laatst aangepast op maandag, 29 juni 2015 19:31

slotje

Adres

Burgemeester Sweensplein 26, 5121 EM Rijen

telefoonPaula Pontier: 06-11065542

telefoonNatasja van Moorst: 06-38906403

 linkedin  fb  twitter

 

Webdesign: Visual Thinking