Blog
Onze nieuwsbrief al gelezen? Lees hier

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van allerlei interessante thema’s op het gebied van Persoonlijke -, Team- en Organisatie ontwikkeling!
Je mailadres wordt enkel gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrief. Wil je je toch afmelden voor de nieuwsbrief? Klik hier?

Inschrijven

* verplicht veld
dinsdag, 04 juni 2019 08:00

De kracht van het Brein: 3 sleutels voor Mentale Veerkracht!

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

tekeningBrein

Onlangs mochten we voor een organisatie in de gehandicaptenzorg een lezing geven over de Kracht van het Brein in het kader van de Fit en Vitaalweek!

Leuke uitdaging want er is zoveel te vertellen over het brein….dus waar begin je en hoe sluit je aan op dit thema? We hebben de lezing gekoppeld aan de kernwaarden van deze organisatie: lef/samen/doen en nieuwsgierig. We kozen voor de thema’s: aandacht, comfortzone en waarden.

Tijdens een lezing vinden wij het belangrijk het vooral interactief te maken, want dat is ook het brein: bewegen en zelf ontdekken zijn belangrijke pijlers om fit en vitaal te blijven.

In het filmpje van Guido Wijers wordt op een hilarische manier kort iets over de opbouw in lagen van het brein gezegd: hier vind je het filmpje 

In deze blog zullen we kort de 3 thema’s toelichten in relatie tot het brein.

AANDACHT

Hoe houdt je de aandacht vast en hoe kun je je concentreren in een wereld vol afleidingen en verleidingen. 24 uur per dag komen deze prikkels en verleidingen op ons af. Zeker in deze tijd van internet en social media. Het zijn vooral de oudere delen van het brein die er voor zorgen dat we daar direct (korte termijn) op willen reageren. Het nieuwere brein: de prefrontale hersenschors is meer gericht op de lange termijn. Dit deel van het brein hebben we nodig om problemen te analyseren en juiste beslissingen te nemen.

Hoe zorg jij er voor dat je niet voortduren afgeleid wordt door al die prikkels?

Paula heeft heb sinds een aantal weken haar app-geluidjes uitgezet. Dat geeft een zee van rust. Elke keer als je aan het werken bent wil je vaak toch even kijken of reageren (dopamine kick-> geeft gevoel van beloning), waardoor je weer afgeleid bent. We denken dat we kunnen multitasken, maar het blijkt dat je dan weer veel tijd nodig hebt om je te concentreren op de oorspronkelijke taak. In dit filmpje wordt eea uitgelegd door Theo Compernolle en Paul Kirshner 

COMFORTZONE

Mensen zijn gewoontedieren. Of het nu gaat om het aanleren van een gezondere leefstijl, het bewuster opvoeden van kinderen of om nieuwe vaardigheden aanleren tijdens een training. We beginnen vaak enthousiast maar de kans dat we vervallen in oud gedrag is groot. Ook dat is het gevolg van ons (oude) brein. Als je echt gedrag wilt veranderen of nieuwe dingen wilt doen dan is het van belang patronen te doorbreken en dat is lastig.

Wanneer deed jij voor het laatst iets voor het eerst? En hoe reageerde je brein? Soms ben je je daar helemaal niet zo bewust van. Maar het zou zomaar kunnen zijn dat je weerstand voelde, dat er negatieve of angstige gedachten voorbij kwamen in de zin van: pas op…kijk uit…zou je dat nou wel doen…dat lukt je niet etc. En het brein reageert op ons denken.

Toch blijkt dat we ons brein ook behoorlijk kunnen sturen en veranderen. Dit gaat over de neuroplasticiteit van ons brein. Als we nieuwe dingen willen leren en doen, als we niet terug willen vallen in oude gedragspatronen is het belangrijk dat je prefrontale cortex goed functioneert door rust en bijv. geen alcohol omdat je dan moeilijker ‘oude’ impulsen kan onderdrukken. Als er veel last is van stress en je brein staat in de overlevingsstand dan is verandering heel moeilijk want je aandacht wordt opgeslokt door andere dingen. Wil je iets nieuws leren of een patroon doorbreken dan is het van belang een duidelijk en concreet doel te stellen en kleine stapjes te zetten richting dat doel. Hou je vorderingen bij. Meten is weten! Wanneer je doelen stelt die aansluiten bij wat je echt belangrijk vindt dan is de kans op slagen nog groter! Zo komen we uit bij het volgende thema:

WAARDEN

Veel van ons gedrag doen we op de automatische piloot. Gewoontegedrag. We reageren impulsief op onze gevoelens en emoties. “Zo ben ik nou eenmaal” denken of zeggen we dan. En dan tonen we soms gedrag waar we niet echt blij van worden. Geven de omstandigheden de schuld of anderen.

Wat vind jij echt belangrijk in je leven en hoeveel tijd besteed je daar nu aan?

Waar gaat je hart sneller van kloppen? Wat is voor jou waardevol handelen? Hoe vaak zie je dat terug in daadwerkelijk gedrag? Welke gedachtes weerhouden jou ervan? Welke beren op de weg of spinsels in je hoofd (oude brein).

Waardevol handelen levert over het algemeen prettige emoties op. Niet altijd direct op korte termijn, vaak wel op lange termijn. Kiezen voor waardevol gedrag is een van de sleutels tot mentale veerkracht. dat wil niet zeggen dat je dan de hele dag happy bent. Maar dat je ondanks nare momenten of lastige situaties keuzes kan maken op basis van wat jij belangrijk vindt.

Op het moment van dit schrijven zit ik in Zeeland. Een van de keuzes die ik vorig jaar heb gemaakt om meer in Zeeland te willen en kunnen zijn. De keuze gemaakt om onze oude caravan naar Zeeland te brengen. Nu kan ik het nuttige met het aangename verenigen. Vanmorgen opgestart met een heerlijk wandeling op het strand met de hond. Nu deze blog uitwerken en straks nog even wandelen en een terrasje pakken (waarde: vrijheid) Hier kun je Paula’s blog lezen: Blij dat je hier bent 

Binnenkort kun je ook ons gratis e-book downloaden over de Kracht van het Brein!

Lees 393 keer Laatst aangepast op donderdag, 27 juni 2019 11:07

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

slotje

Adres

Burgemeester Sweensplein 26, 5121 EM Rijen

telefoonPaula Pontier: 06-11065542

telefoonNatasja van Moorst: 06-38906403

  linkedin     fb   twitter   instagram

 

Webdesign: Visual Thinking